Friday, December 2, 2011

Nak atasi masalah kewangan ?

ehem ehem ! *merenggangkan otot - otot jari

Assalammualaikum ®

Akhirnya masa yang ada berjaya digunakan untuk meng-hupdatekan blog yang dah lama tersidai . Hihi . Lama nya saya menyepikan diri daripada dunia blog . Okay memang masa yang lama diperlukan untuk mengembalikan semangat saya yang rapuh .

Kembali ke tajuk entry saya kali ini . Masalah kewangan ? Errrr ==' Faktor utama idea nak tulis entry ni tercetus bila Cik Aina sendiri mengalami masalah ni . Parah sangat dah . Jom kita sama-sama banteras masalah ni , hiyarkkkk !


1. Simpan dulu sebelum belanja .
Dari kecik kita selalu disogok dengan pikiran 'lepas belanja ada duit spare baru simpan' . Cuba kali ni kita ubah sikit konsep tuh dengan 'simpan dulu baru belanja' . Bahagikan duit yang ada tuh mengikut keperluan masing-masing . Jadi awokk boleh belanjakan duit yang ada dalam bahagian untuk berbelanja sajaa yaa !
Contohnya : bahagian untuk berbelanja 50% , shopping 20% , simpanan 20% dan 10% untuk lain-lain .


2. Buat bajet  .
Sediakan bajet dulu sebelum awokk keluar untuk memperabihkan duit awokk yang setimbun tuh okay . Bajet ni agak penting kot sebab tak mau belanja sampai overlimit . Tak sampai hujung bulan dah gigit jari dengan air liur meleleh sebab kempunan tengok orang lain beli macam-macam . Waktu tuh mula laaa nak berangan duit jatuh seketoi dari langit depan mata lepastuh terlompat-lompat keriangan .


3. Rekod semua perbelanjaan .

Paham konsep debit kredit yang Cik Aina sampaikan ? Bagus . Boleh apply jadi cikgu akaun tahun depan , huhu ;)

Pernah tak bawak keluaq duit tapi rasa sekejap jaa semua duit tuh habis ? Ya . Tuh yang selalu dialami oleh kebanyakan orang termasuk saya ==' Eh mana hilang duit ni ? Cari celah sana , cari celah sini dengan harapan masih ada duit yang tersisa tapi hampa . Sebaiknya rekod segala perbelanjaan , baru tau mana semua duit menghilang . Waktu tuh baru laa keinsafan meresapi diri slow-slow . Tak mau dah berbelanja ikut nafsu lepas ni .  Trust me !


4. Disiplin . 
Ni laaa yang paling PENTING antara semua yang penting . Hihi . Disiplin diri kena ada kalau nak belajar kawal kewangan sendiri . Kita yang kena kawal duit bukan biar duit yang kawal diri kita . Kalau semua orang pandai kawal duit , semua orang boleh jadi kaya-raya . Sampai tujuh keturunan guna duit pun duit takkan habis . Apa pun , 'It depends on youuu babeh!'


*Angan-angan tanpa usaha takkan pernah jadi kenyataan .
Terima kasih daun keladi , lain kali singgah lagi :')

0 comments:

Post a Comment